Het is een bekend of zelfs berucht verschijnsel in de fitnesswereld: mensen die fanatiek aan hun torso werken, maar het benen trainen vervolgens overslaan. Dat zorgt niet alleen voor een gek figuur met brede schouders en spillebeentjes, maar heeft ook verder flinke nadelen voor je training. 

Zie jij niet in waarom je benen moet trainen? Of weet je gewoon niet zo goed hoe je het aanpakt? Ik leg je in dit stukje van vandaag uit waarom het trainen van je beenspieren een essentieel onderdeel van je training is.

Waarom benen trainen?

Nee, de benen trainen zichzelf niet. En nee, dit is ook geen ‘nutteloze’ spiergroep! Er zijn een paar bijzonder goede redenen om aandacht aan je benen te besteden.

Fysieke symmetrie

Veel mensen slaan het benen trainen uit een soort gemakzucht over. Het is zwaar, het doet soms pijn, en waarom zou je tijd aan die onderkant besteden als je intussen ook aan je biceps en indrukwekkende schouders zou kunnen werken? De meeste van die sporters gaan er vanuit dat ze hun benen vanzelf wel trainen tijdens het voetballen, fietsen of het hardlopen, en laten het daar lekker bij.

Helaas werkt het niet zo. Als je geen moeite in je benen stopt, kun je er met flinke zekerheid op rekenen dat het twee stokjes blijven onder je indrukwekkende torso. In het algemeen geldt: zodra er een fysieke asymmetrie zichtbaar wordt, benut je een flink deel van je trainingspotentieel niet goed.

Benen trainen stimuleert aanmaak testosteron en groeihormoon

Waarom is het dan zo belangrijk om je benen te trainen? Eén heel goede reden waar maar weinig mensen zich bewust van zijn, is de aanmaak van hormonen die een grote rol spelen bij spieropbouw, namelijk testosteron en groeihormoon

Hoe groter een spiergroep is, hoe meer van deze hormonen er worden aangemaakt. En  hier zit de clou: je beenspieren vormen de grootste spiergroep van je lichaam. Wanneer je benen traint, profiteert je gehele lichaam daar dus van. Benen trainen is hiervoor veel effectiever dan bijvoorbeeld het trainen van je biceps of triceps.

Dit is de hoofdreden dat de basis van je trainingsschema uit zogeheten compound oefeningen bestaan. Dit zijn oefeningen die meerdere spiergroepen in één beweging belasten. Met dergelijke oefeningen boek je dus relatief snel resultaat!

Benen verbranden calorieën

Benen trainen is ook van groot belang voor mensen die af willen vallen – ook als het overtollige vet zich niet in de benen bevindt. Ook hier geldt weer dat de grootte van de spiergroep belangrijk is. Benen trainen kan enorm intensief en zwaar zijn, maar dat betekent ook dat je er veel calorieën mee kunt verbranden. Niet alleen tijdens je training, maar ook gedurende het herstel in de uren erna.

Spieren verbruiken bovendien energie in rust. Stevige beenspieren helpen je dus indirect bij het afvallen.  En nee, voor vrouwen betekent dat niet dat je direct boomstammen als benen krijgt. Je dijen zullen er vooral strakker en slanker van worden.

Geen smoesjes

Veel sporters hebben allerlei redenen om hun benen niet te hoeven trainen. Het eerdergenoemde idee dat hardlopen ook wel werkt, is daar één van. Maar nee, de krachtwinst die je bij hardlopen ontwikkelt is simpelweg miniem. 

Ook een veelgehoord excuus is ‘ik heb last van mijn knieën’. Zo’n blessure kun je maar beter direct aanpakken, bijvoorbeeld door naar een fysiotherapeut te gaan. Het slechtste dat je kunt doen, is in ieder geval om ermee rond te blijven lopen! De kans is zelfs groot dat de fysiotherapeut je een aantal beenoefening aanraadt, want zodra je benen sterker zijn, wordt je knie minder belast. 

Kortom, benen trainen is het beste dat je kunt doen voor je fitnessresultaten. Heb je het tot nu toe altijd uitgesteld? Hoogste tijd om ermee te beginnen!

Tags:

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0
    0
    Jouw winkelwagen
    Je wagentje is leegTerug naar de winkel