Voor eiwitliefhebbers is vlees zo’n beetje het makkelijkste voedingsmiddel dat er bestaat. Vlees is immers praktisch spierweefsel, en spieren zijn nu eenmaal uit eiwitten opgebouwd – wat betekent dat er maar weinig producten zo geschikt zijn om je proteïne-inname te boosten. Het enige nadeel?

Vlees bevat naast eiwitten ook vaak heel wat vet, iets dat je caloriebalans aardig naar de verkeerde kant over kan doen slaan. Wie toch van alle voordelen van vlees wil profiteren, kiest daarom het beste vaak voor mager vlees – waar we je in de blog van vandaag een overzicht van zullen geven!

Voedingstoffen in vlees

Wat zijn dan precies al die voordelen van het eten van vlees, vraag je je misschien af. Eén hebben we al genoemd – vlees is één van de eiwitrijkste natuurlijke voedingsmiddelen, wat ideaal is voor sporters, mensen die gewicht proberen te verliezen en iedereen die in het algemeen zijn lichaam gezond en fit probeert te houden.

Verder bevat vlees echter ook nog verschillende andere essentiële voedingsstoffen, zoals belangrijke mineralen en vitamines. Dat betekent niet dat je zonder vlees geen gezond eetpatroon vorm kunt geven, maar wel dat je als vegetariër een stuk harder je best moet doen om je menu gebalanceerd te houden.

Het voordeel van mager vlees

Wanneer je geen principiële bezwaren hebt tegen het eten van vlees, is het gelukkig één van de veelzijdigste voedingscategorieën. Zo zal het je niet veel moeite kosten om het dagelijks in je maaltijden te verwerken. Je hebt vlees van verschillende dieren en van verschillende lichaamsdelen. Het verschil zit hem hier niet alleen in de smaak, maar ook in bijvoorbeeld het vetgehalte.

Magere vleessoorten bevatten nauwelijks vetten, waar vettere vleessoorten er vol mee zitten. Die vetten hoeven op zichzelf niet problematisch te zijn, in ieder geval zolang het om onbewerkt vlees gaat. Het probleem zit hem meer in de grote hoeveelheid calorieën die ze leveren. Wanneer je gewicht probeert te verliezen, kan dat problematisch zijn!

Magere vleessoorten

Het is om die reden nuttig om te weten welke vleessoorten weinig vet bevatten. Je kunt deze dan in grotere hoeveelheden in je eetpatroon verwerken, wat voorkomt dat je het gevoel hebt dat je maar heel weinig eet en dus honger krijgt. Gevogelte is over het algemeen een uitstekende magere keuze. Kipfilet en kalkoenfilet bevatten bijvoorbeeld nauwelijks vet.

Dat wil echter niet zeggen dat andere diersoorten per definitie vet zijn. Biefstukken en kalfslapjes zijn bijvoorbeeld goede keuzes voor wie van rundvlees houdt. Zelfs varkensvlees liefhebbers kunnen prima voor varkenshaas kiezen. De lijstjes hieronder helpen je om aan je eiwitten te komen zonder dat je overdreven veel extra calorieën binnenkrijgt!

Top 12 mager vlees (vet per 100 gram)

  • Kalkoenfilet – 1.5 gram vet
  • Varkenshaas – 1.7 gram vet
  • Kalfslapjes – 1.6 gram vet
  • Kipfilet – 1.8 gram vet
  • Runderbiefstuk – 1.8 gram vet
  • Bieflappen – 2.0 gram vet
  • Hamlappen – 2.8 gram vet
  • Rosbieflapjes – 3.5 gram vet
  • Biefstuk – 3,5 gram vet
  • Filetlapje – 4.0 gram vet
  • Steak tartaar – 4.5 gram vet
  • Ribkarbonade – 6.5 gram vet

Magere vleeswaren

Wie zijn vlees graag op brood eet, kan eveneens beter voor mager beleg gaan. Daarbij is het natuurlijk aan te raden om voor volkoren brood te kiezen, dat een stuk meer voedingsvezels en nutriënten bevat dan witbrood! Magere vleeswaren zijn onder andere verschillende soorten ham (denk bijvoorbeeld aan achterham, schouderham en beenham).

Ook hier doen kip en kalkoen het verder weer goed. Rundliefhebbers maken de beste keuze door voor rosbief of runderrookvlees te kiezen. Fricandeau is met afstand de slankste variant van varkensvlees voor op brood.

Top 10 magere vleeswaren (vet per 100 gram)

  • Kalkoenfilet – 2.5 gram vet
  • Runderrookvlees – 2.5 gram vet
  • Fricandeau – 3.1 gram vet
  • Rosbief – 3.4 gram vet
  • Kipfilet – 4.3 gram vet
  • Runderlever – 5.0 gram vet
  • Beenham – 5.0 gram vet
  • Casselerrib – 5.1 gram vet
  • Achterham – 5.8 gram vet
  • Schouderham – 6.2 gram vet

Let op bij de bereiding!

Heb je eenmaal voor mager vlees gekozen, dan ben je er helaas nog niet meteen. Het is belangrijk om vervolgens ook voor een gezonde bereidingswijze te kiezen. Wanneer je het vlees immers zo het frituurvet in gooit, had je net zo goed voor een vette hamburger kunnen kiezen. Gebruik altijd een gezond bakvet voor mager vlees, bijvoorbeeld kokosolie.

Wil je het slank houden, neem dan een zo klein mogelijke pan – dan zul je automatisch geneigd zijn minder vet toe te voegen. Let ten slotte op de saus die je bij het vlees maakt. Vette roomsauzen mogen dan heerlijk zijn, ze leveren ook een flinke berg calorieën. Verse kruiden en specerijen kunnen bijvoorbeeld net zo’n lekkere basis zijn. Dan profiteer je meteen weer van wat extra gezondheidsvoordelen!

Categories:

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0
    0
    Jouw winkelwagen
    Je wagentje is leegTerug naar de winkel